Digitale medievaner. Viktige trender rundt mobile teknologier og bruk av disse.

Hans Petter Nygård-Hansen regnes som en av de mest framtredende innen sosiale medier i Norge. Han er selv aktiv på det meste av sosiale plattformer, og han holdt det første foredraget under konferansen APPetitt i Sarpsborg.

Den nye sosiale medieverdenen har gjort at personlig historiefortelling er blitt viktigere enn reklame innen markedsføring. Vi stoler lettere på de vi kjenner. Likevel er det slik at av alle som er på nettet i Norge er det sikkert 90% som ikke produserer innhold. Det er nesten en halv million blogger i Norge, men de fleste lever bare tre til seks måneder.

De fleste virksomheter er ikke kommet så langt med sosiale medier og lignende, det er ofte drevet av noen få ildsjeler med liten støtte. Vi må alle omforme oss fra å ha et enveis og usosialt nettsted til å være sosiale og kommunisere. Mange informerer mer enn de kommuniserer, også på Facebook. Kommunikasjon var mer enveis før, dette har endret seg!

Verdiskapning er viktigere enn volum i sosiale medier, det er bedre med ti gode følgere på Twitter enn 1000 som ikke bryr seg. En må være mer rettet mot spesielle målgrupper enn før, folk tror ikke på tradisjonell markedsføring. En må begynne med å optimalisere egne kanaler og være bevisst på hvordan en framstår på nett.

Sosiale medier er et kulturprosjekt, ikke et teknologisk prosjekt. En må akseptere at ting forandrer seg, at de ikke er som de en gang var. Mobiltelefonen er en inngangsport til all verdens informasjon og tjenester, en bruker den ikke bare til å ringe med. En million nordmenn bruker nå nettbrett, og 70% har nå en smarttelefon. Et av fire besøk på finn.no kommer nå fra en mobiltelefon, nettbrett har også en stor økning.

Å bruke Twitter feil kan bli som å være på et evig julebord. En må normalisere sitt forhold til sosiale medier, det kan være bra å være offline. Kjernevirksomheten vår er innholdet vårt, de beste nettavisene er ofte rene kopier av papiravisene. Massekommunikasjon blir lett sett på som masekommunikasjon.

Hvis en skal lage en applikasjon og må velge hvilken plattform en skal lage den for er IOS (Apple) rett valg. Undersøkelser viser at iPhone-brukere er mer på nett enn de som bruker Android, de er «superbrukere».

Kriterier for kjøp av telefon: Operativsystem og utvalg av applikasjoner. Spesielt viktig for IOS-brukere, pris og skjermstørrelse er viktigere for de som kjøper Android. Dette er helt logisk, siden iPhone kun kommer med en størrelse og pris. Menn er mer lojale i forhold til leverandør, kvinner påvirkes mer av tester og artikler i media. Menn kjøper mer applikasjoner, de med iPhone kjøper klart mest.

Videoer bør legges ut på Youtube, ikke via en egen videotjeneste. En kan ikke konkurrere mot Youtube, det er kun VGTV og noen få andre som klarer det. Dessuten er Youtube mobiltilpasset, og 80% av innholdet er tilpasset HTML5.

HTML5 er tilpasset alle plattformer. Det kan derfor være bedre å lage en mobilside med dette verktøyet enn å utvikle en applikasjon, for de må tilpasses en rekke forskjellige plattformer og modeller.

JDD

Advertisements
  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: