16.08: Empowering library users to solve problems

(Lenke til sesjonen, med presentasjoner)

Susan G. Archambault: Jobber Loyola Marymount University, et privat katolsk universitet i LA. Nesten 6000 studenter.

Case study: Brukte Gimlet (www.gimlet.us) til å samle data om transaksjoner i skranken. Hvor lang tid tar et spørsmål, hvem spør, når spør de, hva blir sagt, hvor vanskelig er det (skala 1 til 6). Grupperte alle spørsmålene i statistikker.

Endringer som følge av denne studien: Laget Powerpointer med forklaringer av hvor forskjellige ting i biblioteket er, la dem inn i digitale fotorammer. Publiserte en ny FAQ, la den inn i LibAnswers. Disse endringene som fordi det viste seg at en del studenter syntes det var vanslig å finne fram, og det var en del grunnleggende spørsmål som ofte gikk igjen.

Ny teknologi: Skanner var nødvendig. De laget en undersøkelse, der 87 studenter svarte på hvilke skannebehov de hadde. Enkel, kun for dokumenter, ikke bøker. Kjøpte Epson GT-2500, den er avansert nok.

Online Computer Availability Map: Viser hvilke Pcer i biblioteket som er ledige.

La inn et nytt forsidebilde på alle Pcene, med grunnlag i tekniske spørsmål studentene ofte spør om: Hvordan finne programvare, lagre arbeid, skifte operativsystem.

De laget en oversikt over hvilke databaser som oftest brukes for å svare på spørsmål, Jstor var mest brukt. Begynte så med kurs i de mest brukte basene.

Doug Suarez: Hvor får studentene informasjon fra?

Social marketing: Bruke markedsføringsmetoder mot ikke-kommersielle tjenester. Brukerfokusering, finne ut hva som er vårt marked og hva som er våre produkter, hvilke andre produkter som kan brukes. Brukes mye av helsevesenet, hvordan får en folk til for eksempel å ta vaksiner?

Viktig for studentene på internett: Enklest mulig (covenience). Med andre ord: Google. Bruker kun bibliotekets nettside når de må. Bruker ikke så mye sosiale medier til studier, det er til fritidsbruk.

Blogger brukes en del, de ble sett på som troverdige. Suarez, som er en middelaldrende mann med grått hår og dress, opprettet derfor sin egen blogg (dougsuarez.com). Korte bloggposter, konsist innhold, minst mulig fagspråk. Handler om sykepleie. Bruker bilder i alle poster, for å få det til å virke mer interessant. Bruker alltid keywords, for å få gjennomslag i Google. Nevner alltid bloggen på kurs han holder.

Etter seks måneder: Gikk over til WordPress, leide en proff designer til å få siden til å se bedre ut, det kostet ikke så mye.

Han bruker WordPress sin statistikk for å evaluere om det har fungert. Han har en del treff og får en del gode tilbakemeldinger, men synes likevel det å gi en sikker evalurering er vanskelig. På tross av dette mener han dette har vært en så positiv erfaring at han fortsetter, og det virket som det er noe han også kan anbefale andre å gjøre.

JDD

Advertisements
  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: