Dokumentbehandling på iPad

Hvordan fungerer iPad til dokumentbehandling? For PDF er svaret at den fungerer svært bra. En kan laste ned apps som iAnnotate eller GoodReader, med dem kan en lese og annotere PDF-dokumenter så mye en føler for. Når en har fått dem slik en ønsker kan en lagre dem i iBooks, både i annotert og original utgave.

Word-dokumenter er det ikke like enkelt med. En kan importere dem inn på iPad, og lese dem i f.eks. GoodReader eller Pages. I sistnevnte kan en også gjøre litt formatering, som skriftstørrelse, utheving o.l. Mulighetene er likevel mindre enn for PDF-dokumenter i iAnnotate. Hvis jeg skal drive dokumentbehandling på iPad vil jeg nok vurdere å konvertere Word-dokumenter til PDF før jeg eksporterer dem. En kan sikkert spørre om det i det hele tatt er meningen med iPad at en skal drive med denne typen ting, jeg tror at de som ser for seg at iPad skal erstatte laptopen overvurderer den litt, eller kanskje feilvurderer. iPad er først og fremst designet for å lese og surfe, og til det fungerer den bra.

Når det er sagt må jeg påpeke at i forrige uke brukte jeg iPad til å ta notater under et UniNett-seminaret. Det fungerte overraskende bra, når en bruker Pages og venner seg til berøringstastaturet kan den fungere nesten like bra som en PC. Foreløpig sier jeg nesten, men med litt mer øvelse kan det hende den vil fungere likeverdig. Når jeg kom tilbake fra seminaret overførte jeg dokumentet enkelt til min PC med iTunes.

JDD

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

