Nettleseren i Kindle

Første utgave av Kindle hadde en nettleser som var direkte latterlig. Den nye utgaven (Kindle 3) har en som er mye bedre, faktisk helt på grensen til brukbar. Jeg tenkte at jeg skulle teste om den kan benyttes til å hente ressurser fra bibliotekets nettside. Det kan den ikke. For det første er den ikke i stand til å åpne nye vinduer og ha flere vinduer åpne på en gang. Det ekskluderer de fleste lenkene vi har lagt inn. For det andre knytter den seg tydeligvis ikke til universitetets nett selv når den brukes på campus. Jeg testet på kontoret mitt, og fikk beskjed om at jeg ikke hadde tilgang til ebokbasen ebrary. Jeg prøvde derfor å logge på vår proxyserver, men det var ikke mulig. Med andre ord er Kindle 3 i realiteten ubrukelig hvis en vil benytte ressurser på våre sider.

Jeg lurer litt på hva Amazon vil med nettleseren i Kindle. Siden den forbedres i nye utgaver er det tydelig at de legger arbeid i den, men den ligger i «bakrommet» Experimental, og den vil nok ikke akkurat gi de som utvikler iPad og lignende nettbrett søvnløse netter. Mp3-spilleren som ligger i Experimental gidder jeg ikke en gang å skrive om, den er bare sorgen.

Hvilke konsekvenser har dette for oss? Det betyr at all informasjonen som ligger på vår side vil være utilgjengelig i Kindle hvis en ikke først laster den ned som PDF. Enkelte databaser har restriksjoner for nedlasting, disse vil ikke kunne brukes i det hele tatt i Kindle.

Det er mye entusiasme i en del universitetsmiljøer rundt bruk av Kindle som lesebrett for universitetsstudenter. Jeg har litt problemer med å dele denne entusiasmen. De begrensningene Kindle har utelater den etter min mening fra å være det komplette redskap for universitetsbruk. Da har jeg mer tro på nettbrett som iPad og dets etter hvert mange konkurrenter. Kindle er relativt bra å lese på, i alle fall hvis det du leser er kjøpt hos Amazon, men i en studiesituasjon trenger en mye mer enn det.

(Synes du som leser jeg er helt på villspor som skriver dette? Du henvises da til kommentarfeltet.)

John David

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

