Biblan svarar – ikke lenger chattetjeneste

Åsa Berglund fra Malmö Stadsbibliotek fortalte at interessen for chattetjenesten «Fråga biblioteket» i Sverige minker stadig. Antall henvendelser har gått ned fra ca. 25 000 i 2007 til ca. 18 500 i 2009.  De satte derfor i gang med et prosjekt for å lage en ny tjeneste. Bibliotekene fikk hjelp av et kommunikasjonsbyrå til å lage en virtuell referansetjeneste som skulle ha et nytt navn, ha en bedre og enklere plattform og ikke minst være mer «tiltrekkende». Tjenesten er ennå ikke lansert, men har fått navnet:
BIBLAN SVARAR
Svarene skal kunne gis på Facebook eller på sms. De har valgt å ikke bruke chattetjeneste for at chat ikke egner seg til å gi utfyllende svar. Biblan svarar vil bli betjent av tre kategorier av personer: De som skal videreformidle henvendelser, generalister og spesialister innenfor ulike fagområder. De som vil vite mer kan lese innlegget her:
http://www.nrl.fi/nordicILL2010/berglund.pdf

Kristin

Advertisements
  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: