Litt mer om å lese PDF på Kindle

Jeg har tidligere uttalt meg litt syrlig om muligheten for å lese PDF på (eller i?) Kindle, pga. dårlig tilpasning til skjermen. Siden jeg ikke alltid er like snartenkt tenkte jeg ikke på at en enkelt og greit kan endre leseretningen. Dersom en endrer fra å lese i vanlig format til «landskapsformat» kommer stort sett hele teksten med på skjermen. En får da med mindre tekst i hvert skjermbilde og må bla en del, men det fungerer likevel bra.

Jeg prøvde i dag å laste ned en bok fra bokhylla.no til Kindle. Boka jeg lasta ned var «Korset» av Stavangers egen Sigbjørn Obstfelder. En positiv opplevelse! Boka kommer fint fram på skjermen, og den er så behagelig å lese som en skannet utgave av en mer enn 100 år gammel bok kan være.

Via en Twitter-melding fra en engasjert masterstudent fikk vi vite en metode for å lese dokumenter i .doc eller docx.-format på/i Kindle: «Sender inn filene til brukernavn@free.kindle.com. Så blir de sendt til kindelen. Så slipper jeg å skrive ut 250 sider». Bra tips, selv om det å lage en kopi i PDF-format kanskje er ennå enklere i Word 2007. Dersom en ikke bruker Word, og det tekstbehandlingsprogrammet en bruker ikke har en enkel funksjon for dokumentkonvertering, kan det å sende dokumentet til Kindle via e-post sikkert være en god løsning.

JDD

  1. #1 by Eivind M. on mars 4, 2013 - 3:59 pm

    Hei, jeg vurderer å kjøpe en kindle, og lurer på hvordan den fungerer. Jeg har kikket litt på bokhylla.no, hvordan går du frem for å laste ned en bok derfra til kindlen din?

  2. #2 by johndidriksen on mars 5, 2013 - 7:36 am

    http://betaub.wordpress.com/2012/10/09/nye-bokhylla-no-ogsa-pa-brett/

    Denne bloggposten fra Ole Husby forklarer den del. Som han skriver vil du finne et lite PDF-ikon over de bøkene i Bokhylla som kan lastes ned. Du kan da laste dem ned til din PC, og så overføre til Kindle slik Husby beskriver. Det er mulig at du også kan gjøre dette gjennom nettleseren i Kindle, jeg er ikke sikker på hvor god eller lite dårlig den er i nyeste utgave. Kindle er ikke noe nettbrett, så det er stort sett lagt lite vekt på en god nettleser, med et mulig unntak for Kindle Fire.

Legg igjen en kommentar

