Undervisning i informasjonskompetanse

(Foredrag av Mariann Løkse, Universitetet i Tromsø.)

Det er en del forvirring ute på fakultetene angående hva biblioteket egentlig driver med på i undervisningen om informasjonskompetanse, mange faglig ansatte forstår hverken selve begrepet eller hva det er vi vil lære studentene. Studentene søker i Google, er fornøyd med det og problematiserer ikke resultatene de får. Det er en utfordring å få dem til å reflektere rundt dette og forstå at det kanskje finnes bedre løsninger for informasjonsinnhenting.

På kursene ved UiT snakker Løkse om verdien av å skrive godt og forståelig, hun gir en kjapp innføring i godt akademisk språk. Dette er noe studentene setter pris på, og det er helt sikkert veldig nyttig, men det er ikke sikkert at alle kan gjøre dette så godt som henne. Løkse har bakgrunn som litteraturviter, så hun har kanskje enkelte faglige forutsetninger de fleste andre ikke har

Studenter er interessert i begrepet “Digital natives”, de føler at det handler om dem.

I Tromsø går 75% av bibliotekets mediebudsjett (det er på til sammen 34,7 millioner) til innkjøp av digitale ressurser. Løkse pleier å opplyse om dette for å få studenter til å reflektere over at biblioteket er “gratis”. De har også praktiske øvelser i å skrive referanser, og de diskuterer plagiat. For å få i gang diskusjon om dette temaet henviser hun ofte til Jude Carroll.

Når det gjelder evaluering av kursene oppnår de høy svarprosent ved bruk av evalueringsskjemer på papir, som deles ut etter forelesningen. De får 90% svar på denne måten, mens lignende skjemaer som sendes ut digitalt ved hjelp av Questback kanskje får toppen 30%. Enkelte ting fungerer tydeligvis fortsatt best på papir.

Etter dette foredraget ble det en god diskusjon, noe det forøvrig har vært etter de aller fleste av foredragene på konferansen. Knut Hegna kom med et tankevekkende innlegg: Informasjonskompetanse er et uklart ord, og uklart sagt er uklart tenkt. Begrepet handler  i bunn og grunn om å finne og bruke litteratur. Vi må finne ut hva som er vår kompetanse, og hva som for eksempel er veileders ansvar. Han savner en debatt om avgrensning mot fagmiljøet. Hvem skal ta opp hva? Hva skal vi lære studentene, og hva er veileders eller andre fagpersoners ansvar?

Løkse har lagt ut hele presentasjonen sin på Slideshare.

John David

Advertisements
  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: