Er de nye bøkene våre i bruk?

Fremgangsmåte:

Jeg søkte frem bøker publisert fra 2007-2009 på deweynummer i BIBSYS og prøvde å finne ut hvor stor prosent av disse som var utlånt eller reservert i dag (07/03/09). Her er resultatene:

 

500  gruppen            39%

620 gruppen             37%

000  gruppen             44%

100 gruppen            41%

200 gruppen             23%

300 gruppen            31%

700 gruppen             28%

800 gruppen             15%

 

 

Jeg synes at dette ser bra ut. Det er tydelig at våre nyinnkjøpte bøker blir lest av flittige

bibliotekbrukere. Bøker skrevet for ingeniørfagene og ”databøkene” er ofte ferskvare og

mange går raskt ut på dato. Derfor er det hyggelig at utlånet på disse er stort.

Skjønnlitteraturen har vi i mange år, disse bøkene vil nok bli mye brukt over tid.

 

Inger

  1. #1 by gm58 on mars 26, 2009 - 12:10 pm

    Jeg ble inspirert til å sjekke 610.7* publisert i 2008-2009. Resultatet var 39%.
    Grete

  2. #2 by ingerg on mars 26, 2009 - 12:34 pm

    Jeg synes dette er gode resultater.

    Inger

  3. #3 by monahen2 on mars 31, 2009 - 5:05 am

    Dette er gode tall, og jeg synes det er veldig viktig for oss å ha tall på dette. Så kan en også videre se hva en skal gjøre med de som kommer «lavest» ut.

    Hvordan søkte dere og regnet det ut?
    Mona

  4. #4 by ingerg on april 1, 2009 - 7:23 am

    Jeg brukte gensøk og søkte frem bøker på deweynummer (F.eks. 500?/de). Deretter ble søket avgrenset på år (F10). Jeg gikk så igjennom de 100 første bøkene på listen som var katalogisert og noterte de bøkene som var utlånt. Metoden er ikke nøyaktig, men jeg synes den gir en grei indikasjon om at de nye bøkene våre blir tatt godt i mot av brukerne våre. Inger

Legg igjen en kommentar

