Evaluering av kvalitetsreformen

Professor Olga Dysthe gav et innblikk i hva kvalitetsreformen har lært oss om pedagogiske endringer i høyere utdanning og hvilke dilemmaer og utfordringer vi står overfor i framtida.

Eksempler:

  • Pedagogiske endringer som studentene oppfatter som positivt for læringsutbytte betyr ofte mer arbeid for lærerne.
  • Mål med KR: øke studentaktivitet. Funn viser at studenter ved Høgskolene studerer mindre, mens ved Universitetene er det som før. Lite tyder på at studentene får eller tar mer ansvar.
  • Økt krav til evidensbasert undervisning. Konsekvens: vanskelig å dokumentere læringsutbytte – hvordan måle kvaliteten?
  • Overbelastning: obligatoriske skriveoppgaver i alle emner, overfladisk læring?
  • Nedprioritering av ikke-obligatorisk arbeid
  • Mindre lesing

Du kan se hele presentasjonen her

Hva har dette å si for bibliotekets rolle:

  • Utfordring:  I hvilken grad vil studentene prioritere biblioteketets opplæringstilbud når det ikke er obligatorisk?
  • Det blir stilt krav til studentene om å løse mange oppgaver – her vil biblioteket spille en sentral rolle. Hvordan gjør vi dette på best mulig måte?
  • Læringsutbytte: hvordan måler vi kvaliteten?

Advertisements

,

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: